marketing management

Studium v Dánsku v kostce – Marketing Management (UCN)

Spousta z nás si pod pojmem ‚marketing‘ představí jednoduše reklamu a při nástupu na školu nebo hlubším průzkumu zjistíme, jak moc to není pravda. Obor AP Marketing Management je jedním z těch nejvšestranějších oborů, který můžete v Dánsku studovat a marketing je hlavní pilíř celého business světa.

Co to tedy vážně znamená?

Webové stránky škol často klíčové informace podávají matoucím a nejasným způsobem, tak si to pojďme objasnit…

V obchodním světě marketing slouží zjednodušeně k tomu, abychom byli schopni něco prodat a vydělat $$$. To znamená že je nutné umět stanovit určitý cíl, udělat důmyslný a smyslupný průzkum (trhu, zákazníků, potenciálu,…), zjistit jak na to (kde, komu, kdy, jak, proč), naplánovat strategii prodeje, navrhnout strategii komunikace (reklama), všechny ty strategie implementovat a následně monitorovat, abychom věděli, co funguje, co nefunguje a co zlepšit pro příště.

 MarketingDo celého procesu úspěšného marketingového plánu jde hodně úsilí a je potřeba mít obsáhlý set dovedností a znalostí ze spousty aspektů obchodního světa. “Ve druhém semestru jsem s týmem dalších čtyř lidí pracovala na marketingovém plánu pro jeden specifický produkt dánské společnosti vyrábějící bytové doplňky a nepamatuji si, že bych někdy předtím takhle tvrdě pracovala na něčem do školy. Trvalo nám to asi tři měsíce a efektivně jsme využili každého dne. Nebylo to fiktivní zadání, spolupracovali jsme s reálnou firmou, s reálným produktem a měli jsme přístup k reálným statistikám a informacím, se kterými jsme pracovali. Kdybychom si něco vymýšleli nebo přeskočili krok, tak to nebude dávat nikomu smysl a u zkoušky by nám to neprošlo.”      

“Vypracovali jsme marketingový plán od A do Z – stejně jako bychom to udělali v pracovním životě a řipravili jsme si prezentaci pro šéfa firmy – stejně jako by to probíhalo v pracovním životě. Kdyby po mně teď okamžitě někdo chtěl vypracovat strategii, vím přesně jak na to a nerozhodí mě to, protože jsem to už dělala a od profíků z oboru vím, že jsem to dělala dobře.” (Káťa, Scandi tým)

Mezi povinné předměty (1. a 2. semestr) patří:

  • Mezinárodní marketing

Abychom pochopili, o co se tedy jedná a jak to funguje jako celek. U marketingu souvisí všechno se vším.

  • Ekonomika

Domácí i světová – abychom rozuměli všem externím faktorům, které ovlivní naše rozhodnutí – prodávat Gucci kabelky v zemích procházejících si finanční krizí nebude tak ideální, jako je prodávat v prosperující zemi.

  • Účetnictví

Abychom tedy pochopili kolik za co platíme, kolik vyděláváme, kolik si můžeme dovolit ještě utratit, atd. – žádná matika ale! Kromě nějakých těch % sem a tam…

  • Statistika a datová analýza

Do oběhu jsme vypustili dotazník, abychom zjistili jaká věková skupina má nejraději karamelovou zmrzlinu, máme zpátky 5000 vyplněných dotazníků a co s tím teď? = žádné počítání rukou, nastoupí různé programy a hlavně Excel, se kterým se každý naučí.

  • Mezinárodní koumunikace

Online – sociální media, TV, rádio. Offline – tisk, osobně. V Japonsku se bude obchodovat jinak než v Čr a je tedy dobré vědět, jak…

  • Prodej a porozumění trhu

jak vyjednávat, s kým vyjednávat, propojení dosavadních znalostí a plánování obchodních strategií

  • B2C prodej

“Business to Consumer” – Strategie na prodej produktu přímo finálním zákazníkům (Jako Nike boty běžcům)

  • B2B prodej

“Business to Business” – Když se bude nábytková firma (business) snažit prodat do všech Hilton hotelů (také business) svoje židle, strategie pro prodej bude úplně jiná, než když se bude snažit ty židle prodat jednotlivcům do rodinného baráčku. 

  • Obchodní právo

To je jasné, musíme rozumět smlouvám, vědět, jak můžeme sbírat informace po internetu, co můžeme použít v reklamě a co ne,…

  • Podnik, logistika, dodavatelé

Máme firmu, máme vymyšlený produkt, jak ho ale dostat z papíru do výroby, co k tomu potřebujeme, kde to seženeme, atd.?

Moduly a zkoušky

studium v zahraničíV Dánsku je běžné, že se v každém semestru studují určitě okruhy (modules), které zahrnují několik ze zmíněných předmětů najednou. Když se studuje například okruh ‚Business Understanding‘, bude v tom trošku účetnictví, trošku marketingu a trošku ekonomiky. Když to bude modul ‚Marketing strategy‘, může to zase být logistika, ekonomika, účetnictví a komunikace. Stejně tak potom fungují i zkoušky. V jedné zkoušce se pokryjí předměty probírané v každém okruhu dohromady.

Představte si totiž, že máte zkoušku z předmětu dodavatelského řetězce a logistiky. Víte, jaké potřebujete pro svůj produkt materiály a víte, že je seženete v Indii, kde je i továrna, kde se to vyrobí (super!), ale netušíte kolik to bude stát, kolik si můžete dovolit za to zaplatit a jak vyjednávat s šéfem továrny. V praxi byste pak byli naprosto nepoužitelní a proto každý projekt propojuje všechny předměty, které dávají smysl a zkoušky jsou z celého okruhu.

Díky tomuto oboru získáte perfektní přípravu na jakékoliv zaměření, které si vybere a nebo se můžete zabývat marketingem jako celkem. Každá (větší) firma potřebuje oba typy lidí.

Co dál?

Ve třetím semestru si rozvrh skládáte sami z volitelných předmětů a nebo můžete jet na Erasmus, studovat na partnerskou školu v zahraničí. Ve čtvrtém semestru pak každého čeká stáž – v Dánsku nebo v zahraničí. Během druhého semestru by si každý měl rozmyslet, jak bude chtít pokračovat, kam se asi bude chtít vydat na top up, bude chtít pokračovat magisterským oborem nebo bude chtít pracovat/podnikat,…(a to všechno v Dánsku nebo v zahraničí?). třetí a čtvrtý semestr bude rozhodující v tom, aby ty plány vyšly.

Po úspěšném absolvování programu AP marketing Management můžete v Dánsku nastoupit na pokračující top-up obory v:

– International Sales and Marketing (1,5 roku na college nebo akademii)

– Sports Management (1,5 roku na college nebo akademii)

– International Hospitality Management (1,5 roku na college nebo akademii)

– Innovation and Entrepreneurship (1,5 roku na college nebo akademii)

– Business Administration (2 roky na univerzitě)

a nebo pokračovat v jakékoliv jiné zemi na světe – buď také top up oborem nebo přestupem do 3. – 4. roku bakalářského programu vcelku. Tak jako tak skončíte s mezinárodně uznávaným bakalářským titulem.

(Více o tom, jak funguje AP+Top Up systém se dozvíte zde)

Někoho může blíže zajímat už konkrétnější aspekt obchodu/marketingu a proto jsou tu obory jako Logistics Management, Branding and Marketing (Fashion&Lifestyle), Commerce Management, Financial Management, Value Chain Management nebo Export Technology. Seznam veškerých dostupných oborů najdete zde.

Neváhejte se s námi spojit pokud máte k čemukoliv konkrétnější otázky nebo si stále nejste jistí, zda je tento obor ta nejlepší volba. Rádi pomůžeme vybrat vhodný obor i školu přesně pro vás!

Za Scandi tým,

Kačka

studium v zahraničí